«اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی مبنای پیشرفت ایران است
 
.
فلسفه و شعروعلوم انسانی

 

 

 

 

 

 

 

 


«اصول فلسفه و روش رئاليسم» علامه طباطبايی مبنای پيشرفت ايران است
 

گروه انديشه: عضو هيئت علمی دانشگاه تهران با تأكيد بر اين‌كه اگر به دنبال پيشرفت‌گرايی هستيم، بايد «اصول فلسفه و روش رئاليسم» علامه طباطبايی خصوصاً مقاله پنجم آن با عنوان «ادراكات اعتباری» را بخوانيم، گفت: اين كتاب، مشتمل بر اصول و فلسفه پيشرفت ايران است.

 

 
 

ابراهيم فياض، عضو هيئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، ضمن بيان اين مطلب در مورد نقش و اهميت نظريه ادراكات اعتباری علامه طباطبايی در الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت گفت: اگر ما بتوانيم از نظر جهان‌‌پديداری، خودمان را غنی كنيم؛ يعنی بازپردازش دين در زمان و مكان را انجام دهيم كه حضرت امام خمينی(ره) بسيار به دنبال اين امر بودند و در اين ارتباط می‌گفتند دين آمريكايی نه، اسلام آمريكايی نه، اسلام تحجری نه، اسلام شاهنشاهی نه، بلكه اسلام ناب محمدی(ص) كه مسائل مورد نظرشان اين بود كه ما بايد بازتوليد دينی جهان‌پديداری اسلامی را شروع كنيم، طبيعی است كه با اين زمينه می‌توانيم به پيشرفت برسيم.

وی افزود: كسانی مانند استاد شهيد مطهری، شريعتی، علامه طباطبايی و به يك معنا حتی سيدحسين نصر هم به دنبال اين مسئله هستند. نصر هم به دنبال اين تحول دينی بود، ولی او اين خواسته را در نظام شاهنشاهی دنبال و سعی می‌كرد با همكاری داريوش شايگان و به يك معنا حتی با همكاری احسان نراقی به دنبال تمدن‌سازی باشد و اين كار را انجام دهد. اين‌ها سعی داشتند در قالب نظام شاهنشاهی تمدن‌سازی را دنبال كنند اما با پيروزی انقلاب اسلامی شكست ‌خورند و از ايران خارج ‌شدند.

اين محقق و مدرس دانشگاه در ادامه سخنانش اظهار كرد: آيت‌الله‌العظمی مكارم شيرازی هم در آن زمان جزء مراجعی بودند كه به دنبال تمدن‌سازی بودند و نقد ماركسيسم شهيد مطهری و آيت‌الله‌العظمی مكارم شيرازی در اثر «فيلسوف‌نما» در راستای اين نظر بوده است. سير كارهای آيت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی هم در اين راستا بوده است.

نويسنده كتاب «جامعه، فرهنگ سياست» با اشاره به اين‌كه چون بنده شاگرد هر دو اين بزرگواران بودم و آثارشان را مطالعه كردم، معتقدم كه اين دو مرجع عاليقدر به دنبال تمدن‌سازی هستند، تصريح كرد: اين‌ دو بزرگوار به دنبال تحولات دينی و تحولات جهان پديداريشان هستند كه پيشنهاد می‌كنم جوانان كتاب‌های ايشان را از دوره رژيم سابق ـ كه در ميان نسل جوان پخش می‌شد و بنده خودم هم جزء علاقه‌مندان كتاب‌هايشان بودم ـ بخوانند.

فياض با بيان اين‌كه «رمز پيروزی مردان بزرگ»، يكی از اين كتاب‌هاست كه نشان‌دهنده خط فكری ايشان است، گفت: اين كتاب نشان می‌دهد كه به دنبال پيشرفت‌گرايی بودند و هنوز هم اين سير را دنبال می‌كنند؛ علتش اين است كه آيت‌الله مطهری توانست اين تحول تاريخی را پيش ببرد. بعد از انقلاب اسلامی مطهری شهيد و به اسطوره فكری انقلاب اسلامی تبديل ‌شد كه هنوز اين راه ادامه دارد و مهم‌ترين ريشه‌های فكری شهيد مطهری كه در انديشه‌های مرحوم علامه طباطبايی هم بوده است، روز به روز در جامعه بيشتر مطرح می‌شود.

نويسنده كتاب «ايران آينده» با تأكيد بر اين‌كه اگر به دنبال پيشرفت‌گرايی هستيم بايد به دنبال «اصول فلسفه و روش رئاليسم» برويم و خصوصاً مقاله پنجم آن با عنوان «ادراكات اعتباری» را بخوانيم، اظهار كرد: به نظرم مرحوم علامه طباطبايی ساختار پيشرفت را ترسيم كرده است.

وی تأكيد كرد: به نظر بنده كتاب «اصول فلسفه و روش رئاليسم» علامه طباطبايی همان اصول و فلسفه رشد و پيشرفت تاريخی ايران است. اگر از ساختار معرفت‌شناسی آن جدا شويم و به طرف ساختار سياست‌گذاری و برنامه‌ريزی حركت كنيم، خيلی خوب می‌توانيم اين الگو را ترسيم كنيم و شاگردان ايشان هم مانند آيات عظام سبحانی و مكارم شيرازی و آيت‌الله مطهری هستند كه شهيد مطهری توانست شارح خوبی برای نظرات علامه طباطبايی باشد.


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
درباره وبلاگ

هوالمعین خوش آمدید این وبلاگ می خواهد بقدر مقدور به شکل تخصصی به علوم بپردازد ودراین راه دشوار محتاج دعای خیرو عنایت بازدیدکننده است و... ( به خاطرعظمت گوته ونیز نگاه جامع ایشان به فرهنگ شرق وغرب و...وبلاگ به تصویرش مزین شد.)
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علامه و آدرس visdom.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 66
بازدید ماه : 234
بازدید کل : 56182
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1