.
فلسفه و شعروعلوم انسانی
پنج شنبه 4 اسفند 1398برچسب:, :: 16:54 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

یک کارشناس علوم انسانی و حوزه علم و فناوری با اشاره به وضعیت علوم انسانی در چند شاخص عملکردی سامانه علم و فناوری کشور گفت: این گروه از نظر تعداد مجلات و مقاله­های منتشرشده در وضعیت مطلوبی است اما کمترین درصد تولیدات علمی را در مجلات معتبر بین­المللی به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر جواد محمدی در یادداشتی به مهر آورده است: همان گونه که در مقدمه متن نقشه جامع علمی کشور اشاره شده است پیشرفت همه جانبه در علم نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات طی این مسیر به طور شفاف و دقیق مشخص شده باشد.

در بین حوزه های مختلف علمی در نقشه جامع علمی کشور گروه علوم انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دلیل آن تأثیر شگرف رشته های این گروه بر مشرب فکری و فرهنگی جامعه است. همچنین بررسی راهکارهای تقویت ارزشهای دینی- اخلاقی جامعه از یک نگاه علمی در حوزه علوم انسانی قرار می گیرد.

رشته های علوم انسانی از آن جهت حائز اهمیت هستند که شیوه حرکت در مسیر پیشرفت و یا به عبارت دیگر تدوین مبانی و ارزشهای بنیادین نقشه جامع علمی کشور و حتی با کمی اغماض ترسیم الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از طریق متفکرین این حوزه صورت می پذیرد و بدیهی است ضعف و یا انحراف بسترهای فکری در این حوزه می تواند به انحراف در مسیر تفکر و حرکت جامعه منجر شود. در جای جای نقشه، توجه به علوم انسانی در پیشرفت علمی کشور دیده می شود.

در سالهای اخیر نیز بحث تحول در علوم انسانی مورد توجه متفکران حوزه و دانشگاه قرار گرفته است. ارتقاء سطح مطلوب تولید علم در علوم انسانی بر اساس مبانی اسلامی و نیازهای بومی؛ بند هفتم اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور را تشکیل می دهد.

یکی از اقدامات ملی در راهبرد کلان 5 حمایت از شبکه سازی دانشمندان و مؤسسات تحقیقاتی دینی در حوزه های مختلف دانش خصوصاً علوم انسانی است. از دیگر اقدامات مرتبط با علوم انسانی در این نقشه می توان به تقویت جایگاه رشته های علوم انسانی و معارف اسلامی در نظام آموزش و پرورش و جهت دهی نخبگان به سمت تحصیل در این حوزه ها از طریق ارتقای کیفی محتوا و شیوه های آموزشی (راهبرد کلان 6)، بهره گیری از فرصتهای جهانی و توانمندیهای ملی برای توسعه و تعالی حوزه علوم انسانی و اجتماعی بر اساس مبانی بینشی و ارزشی اسلام (راهبرد کلان 9) اشاره کرد.

9 راهبرد ملی و 31 اقدام در راهبرد کلان با عنوان متحول سازی و ارتقای کمّی و کیفی در علوم انسانی و هنر مبتنی بر معارف اسلامی به طور خاص به مبحث ارتقای علوم انسانی پرداخته اند.

از جمله راهبردهای ملی مطرح شده در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گسترش گرایشهای میان رشتهای در درون علوم انسانی و بین رشته های علوم انسانی با سایر علوم، بر اساس نگرش اسلامی با رویکرد رفع نیازهای علمی و اجتماعی

• ایجاد ساختارهای خاص حمایت از توسعه کیفی علوم انسانی و معارف اسلامی

• توسعه و بومی سازی هنر و علوم انسانی کاربردی و متناسب سازی رشته های آنها با نیازهای واقعی کشور

همچنین برخی از اقدامات ملی طرح شده در این راهبرد کلان عبارتند از:

• توسعه پژوهشهای بنیادی معرفتی در حوزه علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی و ارائه تولیدات علمی آنها به جهان

• حمایت از تأسیس انجمنها و پژوهشگاهها و قطبهای علمی مشترک بین حوزه و دانشگاه به منظور شکل گیری و تکوین دیدگاهها و نظریات اسلامی در حوزه علوم انسانی

• ایجاد سازوکارهای تشویق نظریه پردازان در حوزههای علوم انسانی و معارف اسلامی و انتشار دستاوردهای آنان

• بازنگری در توسعه کمی و کیفی رشتههای علوم انسانی و میزان پذیرش دانشجو بر اساس نیازهای جامعه و وجود فرصتهای شغلی

در این مقاله سعی خواهد شد وضعیت گروه علوم انسانی در قالب چند شاخص ترسیم و ارائه شود. این امر با کمک چند شاخص صورت خواهد گرفت. شاخصهای انتخابی در این نوشتار به ترتیب ذیل هستند:

نمودار 1 - تعداد طرحهای تحقیقاتی در گروههای علمی مختلف در سال 1387

تعداد طرحهای تحقیقاتی در گروههای مختلف

نمودار 1 تعداد طرحهای تحقیقاتی در گروههای علمی مختلف در سال 1387 را نشان می دهد. گروه علوم انسانی در بین پنج گروه علمی با 5/19 درصد توانسته است از نظر مجموع طرحهای تحقیقاتی رتبه سوم را کسب کند. گروه فنی و مهندسی با 26 درصد در بین این گروهها بیشترین تعداد طرحهای تحقیقاتی را دارا است.

نمودار 2 - تعداد مجلات علمی دارای مجوز به تفکیک گروه در سال 1389

تعداد مجلات علمی معتبر به تفکیک گروه

گروه علوم انسانی از نظر تعداد مجلات معتبر علمی در بین گروههای علمی وضعیت برتری دارد. در گروه علوم انسانی تعداد 339 مجله علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز علمی دریافت کرده اند. اختلاف تعداد مجلات در این گروه با گروه های دیگر بسیار زیاد است. این گروه با 44 درصد بیشترین تعداد مجلات و گروه علوم پایه با 7 درصد کمترین تعداد مجلات علمی کشور را دارند.

نمودار 3 - درصد مقاله­های گروههای مختلف از کل مقاله ها

درصد مقاله‌های گروههای مختلف از کل مقاله‌ها

نمودار 3، درصد مقاله­های منتشرشده در مجلات علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی کلیه گروههای علمی را نشان می­دهد. گروه علوم انسانی از نظر تعداد و درصد مقاله­های منتشرشده در مجلات علمی در رتبه دوم نمودار یعنی بعد از گروه علوم پزشکی قرار دارد. هر چند این گروه، تعداد بیشتری از مجلات را در مقایسه با گروه علوم پزشکی دارد ولی متاسفانه مشاهده می­شود که درصد مقالات منتشرشده آن در مقایسه با گروه علوم پزشکی کمتر است.

نمودار 4 - تعداد تولیدات علمی در مجلات معتبر داخلی و بین المللی در سال 1387  

وضعیت انتشار تولیدات علمی در مجلات معتبر بین­المللی

نمودار 4 نشان می­دهد تعداد تولیدات علمی گروه علوم انسانی در مجلات داخلی تنها کمتر از گروه علوم پزشکی است ولی تولیدات علمی گروه علوم انسانی در مجلات معتبر بین­المللی در مقایسه با دیگر گروهها بسیار کمتر است، به ­طوریکه این گروه در سال 1383 فقط 7/1 درصد از تولیدات علمی بین­المللی کشور را در بین کلیه گروههای علمی به خود اختصاص داده است. این درصد با توجه به تعداد پژوهشگران، دانشجویان و اعضای هیأت علمی در این گروه بسیار ناچیز است.

نمودار 5 - درصد محققان، درصد مقالات منتشره در مجلات علمی داخل و درصد تولیدات علمی در مجلات معتبر بین المللی

نمودار 5 نشان می دهد درصد محققان، درصد مقالات منتشره در مجلات علمی داخل و درصد تولیدات علمی در مجلات معتبر بین المللی با اختلاف زیادی در گروههای علمی مختلف روبروست. بررسی توزیع محققان در گروههای تخصصی در کنار مقالات منتشره آنها نشان می دهد که توزیع مقالات منتشره در این گروهها اختلاف زیادی با توزیع محققان دارد. با اینکه حدود 7 درصد از محققان کشور در رشته علوم پزشکی هستند ولی حدود 26 درصد از تولیدات علمی ایران در سطح بین المللی و 39 درصد از مقالات منتشره در مجلات داخلی متعلق به این رشته است.

همچنین در گروه علوم پایه، درصد تولیدات علمی منتشره در مجلات معتبر بین المللی حدود سه برابر درصد محققان این گروه از کل محققان است. در گروههای فنی و مهندسی و علوم کشاورزی درصد محققان بیشتر از درصد مقالات منتشره به تفکیک است. در گروه علوم انسانی درصد مقالات منتشره در مجلات داخلی بیشتر از درصد محققان ولی درصد تولیدات علمی بین المللی بسیار کمتر از درصد محققان در این گروه است.

نتیجه­گیری

بررسی وضعیت گروه علوم انسانی در چند شاخص عملکردی سامانه علم و فناوری کشور نشان می­دهد که این گروه از نظر تعداد مجلات علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی و تعداد مقاله­های منتشرشده در آنها از وضعیت مطلوبی برخوردار است. درصد بسیار بالایی از مجلات و مقاله­های علمی- ترویجی در گروه علوم انسانی منتشر می­شود.

وضعیت گروه علوم انسانی در زمینه تعداد تولیدات علمی در مجلات معتبر بین­المللی بسیار متفاوت از تولیدات علمی داخلی است. این گروه، کمترین درصد تولیدات علمی ایران را در مجلات معتبر بین­المللی به خود اختصاص داده است. بررسی توسعه علوم به تفکیک گروه­های علمی مختلف نیز نشان می­دهد که گروه علوم انسانی همانند بقیه گروه­ها از نظر درصد محققان، درصد مقاله های منتشرشده داخلی و خارجی از توازن برخوردار نیست.

 

در مجموع، این ارزیابی نشان می­دهد که گروه علوم انسانی در مقایسه با دیگر گروههای علمی از برتری خاصی برخوردار نیست ولی با توجه به نیروهای بالقوه خود در مقایسه با دیگر گروههای علمی، توانایی و ظرفیت پیشرفت زیادی دارد. بر این اساس امید است با تاکیدات نقشه جامع علمی کشور و تحقق آن شاهد ارتقای جایگاه علوم انسانی در کشور باشیم.



سه شنبه 15 آذر 1398برچسب:, :: 21:20 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 

amar_3.jpg.crop_display.jpg

Amartya Sen, Indian economist and 1998 Nobel Prize winner in economics, has been felicitated with the National Medals of Arts and Humanities award by the US President Barack Obama at a glittering White House function here.

“We even have an economist, which we don’t always get on stage,” Obama said referring to 78-year-old Sen, before he presented the 2011 National Medal of Arts and National Humanities.

“Sen is being awarded the 2011 National Humanities Medal for his insights into the causes of poverty, famine, and injustice. By applying philosophical thinking to questions of policy, he has changed how standards of living are measured and increased our understanding of how to fight hunger,” said the citation, read by a military aid of the US President.

Few minutes later, Sen was on the stage to receive the medal from Obama, the two Nobel Laureate were seen chatting on some issues, which was inaudible to the audience.

 

 



پنج شنبه 21 مهر 1390برچسب:, :: 1:32 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 



چهار شنبه 20 مهر 1390برچسب:, :: 20:14 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 



دو شنبه 18 مهر 1390برچسب:, :: 21:38 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 The end of art by Donald B Kuspit

برای استفاده کلیک کنید:

http://melvyl.worldcat.org/title/end-of-art/oclc/52375223&referer=brief_results



برای استفاده کلیک کنید:

http://www.amazon.com/Liberation-Theology-after-End-History/dp/0415243041/ref=sr_1_sc_3?ie=UTF8&qid=1318245346&sr=8-3-spell



یک شنبه 17 مهر 1390برچسب:, :: 2:22 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای استفاده کلیک کنید:

Every Thing Must Go: Metaphysics Naturalized



شنبه 16 مهر 1390برچسب:, :: 2:17 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 

thumbnail

Analyzing Love

By Robert Brown 

Cambridge Studies in Philosophy 
Print Publication Year: 1987 
Online Publication Date: March 2010

Online ISBN: 9780511666735 
Hardback ISBN: 9780521340380 
Paperback ISBN: 9780521068444

Book DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511666735

 

Subjects: Logic

برای استفاده کلیک کنید:

http://ebooks.cambridge.org/series_landing.jsf?seriesCode=CSP&seriesTitle=Cambridge+Studies+in+Philosophy&sort=print_date



جمعه 15 مهر 1390برچسب:, :: 1:39 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       
چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:, :: 17:54 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 104  

جان رالز: از نظريه عدالت تا ليبراليسم سياسيموضوع: آزادي برابري عدالت رالز، جان، 1921 - رالز، جان، 1921 - - نظريه درباره عدالت رالز، جان، 1921 - - نظريه درباره آزادي پديدآورنده: احمد واعظي

ناشر:           بوستان كتاب قم

شابك:                   4-569-548-964-978

رده ديوئي:   320

تاريخ نشر:    1386

نوبت چاپ:    دوم

 

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:, :: 10:32 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برگزيده بيست و پنجمين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، ١٣٨٦
برگزيده شانزدهمين دوره كتاب برتر دانشگا ه

   سمت

      

 اخلاق در تفكر غرب از ديدگاه السدير مك اينتاير

Ethics in Western Thought: MacIntyre's Point of View
  كد كتاب :  1018
  چاپ دوم ، ١٣٨٨
  دكتر حميد شهرياري
  ٣-٠٦٧-٥٣٠-٩٦٤
 قيمت : ٤٨٥٠٠ 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 12 مهر 1390برچسب:, :: 11:40 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای استفاده بیشتر کلیک کنید:

Causality and Explanation. Oxford University Press.



دو شنبه 11 مهر 1390برچسب:, :: 9:44 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای دانلود کتاب روی تینک کلیک کنید:

 

 



ادامه مطلب ...


برای استفاده بیشتر دانلود کنید:

The Enchantment of Words: Wittgenstein's Tractatus Logico-Philosophicus by Denis McManus (Jun 25, 2010)



ادامه مطلب ...


شنبه 9 مهر 1390برچسب:, :: 8:38 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای استفاده دانلود کنید:

New Metaphysical Foundations of Modern Science



ادامه مطلب ...


 Product Details

برای استفاده دانلود کنید:

http://www.amazon.com/End-Religion-Encountering-Subversive-Spirituality/dp/1600060676/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1317381735&sr=8-1



پنج شنبه 7 مهر 1390برچسب:, :: 10:17 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 

برای جزئیات بیشتر کلیک کنید:

Embodied Cognition (New Problems of Philosophy)



چهار شنبه 6 مهر 1390برچسب:, :: 11:20 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 

برای استفاده بیشتر کلیک کنید:

Future Babble: Why Expert Predictions Are Next to Worthless, and You Can Do



برای استفاده بیشتر کلیک کنید:

 


دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:, :: 12:54 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

بزای استفاذه بیشتر دانلود کنید

Film, Theory, and Philosophy: The Key Thinkers



ادامه مطلب ...


یک شنبه 3 مهر 1390برچسب:, :: 16:28 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       
صدالبته آوردن این مقاله که به رابطه جهانی سازی وتنوع فرهنگ می پردازد به معنای تایید طابق النعل بالنعل آن نیست حقیر بر سر آنم که اگر زدست برآید بزودی  نقدی بر این پژوهش بنویسم ولی نفس تازگی و... خود این مرقومه جالب است و...


My name is David Theroux, and I am the President of The Independent Institute. I’m delighted to welcome you to our Independent Policy Forum this evening. As many of you know, the Independent Policy Forum is a regular series of lectures, seminars and debates we hold here at our conference center in Oakland and elsewhere. Our program today is entitled “Globalization and Cultural Diversity: Friends or Foes?” And we are very pleased to have with us as our speaker, the economist and author Tyler Cowen, who is the author of the very important new book from the Princeton University Press, called Creative Destruction: How Globalization Is Changing the World’s Culture.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 3 مهر 1390برچسب:, :: 15:57 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 



جمعه 1 مهر 1390برچسب:, :: 16:46 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای استفاده بیشتر دانلود کنید:

Against Method



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, :: 10:19 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای استفاده بیشترروی کتاب دانلود کنید: 



سه شنبه 29 شهريور 1390برچسب:, :: 12:0 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

After The Open Society: Selected Social and Political Writings

برای استفاده بیشتر روی کتاب دانلود کنید:

 



سه شنبه 29 شهريور 1390برچسب:, :: 1:16 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای دانلود درلینک زیر دانلودکنید:

Wittgenstein and the End of Philosophy: Neither Theory nor Therapy



جمعه 25 شهريور 1390برچسب:, :: 16:5 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       



جمعه 25 شهريور 1390برچسب:, :: 16:4 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 



چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:, :: 15:15 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       
سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:, :: 17:24 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای دانلود کتاب روی لینک کلیک کنید:

Truth in Science, the Humanities and Religion: Balzan Symposium 2008
International Balzan Foundation



ادامه مطلب ...


سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:, :: 17:24 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

برای دانلود کتاب روی لینک کلیک کنید:

Truth in Science, the Humanities and Religion: Balzan Symposium 2008
International Balzan Foundation



ادامه مطلب ...


دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:, :: 17:29 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       



دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:, :: 2:51 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 



پنج شنبه 17 شهريور 1390برچسب:, :: 15:58 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       


Logic, Logic, and Logic  library.nu #128175            برای دانلود درلینک ر کلیک کنید:

Logic, Logic, and Logic



چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:, :: 17:24 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

Product Details



چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:, :: 15:15 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       
 
 

برای دانلود اینجا کلیک کنید.

Philosophy of Science: A Very Short Introduction

 



چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:, :: 13:15 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

 
Front Cover

Existence and Being


Many of the earliest books, particularly those dating back to the 1900s and before, are now extremely scarce and increasingly expensive. We are republishing these classic works in affordable, high quality, modern editions, using the original text and artwork.
Lightning Source Inc, 2009 - Philosophy - 408 pages



ادامه مطلب ...


سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:, :: 16:55 ::  نويسنده : ناصر علی نژاد       

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

 
درباره وبلاگ

هوالمعین خوش آمدید این وبلاگ می خواهد بقدر مقدور به شکل تخصصی به علوم بپردازد ودراین راه دشوار محتاج دعای خیرو عنایت بازدیدکننده است و... ( به خاطرعظمت گوته ونیز نگاه جامع ایشان به فرهنگ شرق وغرب و...وبلاگ به تصویرش مزین شد.)
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علامه و آدرس visdom.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 150
بازدید کل : 55952
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1



Alternative content